Morotsbröd!

I veckan inventerade jag i bakskåpet och notera att mitt oöppnade lantvetemjöl precis gått ut... Så det var bara att kavla upp ärmarna och baka!
Jag bakade ett av mina favorit bröd, morotsbröd!
Det blir tre runda, supergoda, limpor som är toppade med härliga solrosfrön och örtsalt.
Och! Det här receptet har jag nämnt tidigare i ett inlägg, men jag har ju en tendens att upprepa sådant som jag älskar å som jag känner att måste dela vidare... igen!


Förbereder baket!

Degen väntar på mjölet!

Degen har jäst färdigt och ska bakas ut till limpor.

Rund liten morotslimpa!

Morotsbröden färdigformade på plåt och ska få jäsa igen.

Bröden är garnerade och redo för ugnen!

Färdig gräddade!

Morotsbröden avnjuts med salt smör!


Morotsbröd

3 bröd.

Ingredienser:
5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung
1 msk sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl
1 ägg
Solroskärnor
Örtsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader (men, jag har min ugn på 200 grader).
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervärme (37 grader). Häll mjölken över jästen och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt smör, salt, honung, sirap, morötter och nästan allt mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
Jäs degen under bakduk 30 minuter.
Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma delarna till runda bröd och lägg dem alla på en plåt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa 20 minuter.
Pensla bröden med uppvisat ägg och strö över solroskärnor och sedan örtsaltet.
Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.
Låt bröden svalna på galler under bakduk.




Kommentarer

  1. Nu blev jag allt sugen på att baka bröd. Jag har inte gjort det i nya lägenheten än, faktiskt.
    Men kanske jag hinner före jul, eller under julhelgen :-)
    Kramar till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baka mera bröd! Det är så mycket tillsatser i köpebröd!
      Avkopplande, och gott att baka eget!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg