Kit Kat Brownies med färskosttopping!

Inför min födelsedag, och till det fikakalas som jag bjöd på, så hade jag hittat ett recept på Bakerella som jag fastnat för...
Men! Brownisarna blev inte som jag hoppats på, de såg ju inte ut som hennes... så enligt mig blev brownisarna misslyckade... men det kanske hände nåt i kylen över natten?
Who knows!
För! Trots det tråkiga utseendet så blev smaken väldigt bra, och det blev (mäktiga) brownies å inte sockerkaka utav det hela.


Fram med ingredienserna!
Toppingen, browniesmeten och Kit Kat:en redo for formen!
Kit Kat:en läggs ovanpå browniesmeten och ska pressas ner.
Färskosttoppingen hälls över.
Så här blev mina Kit Kat Brownies med färskosttopping.
Inte så vackra, men goda, viktigast!
Gott med olika lager av godsaker!


Kit Kat Brownies med färskosttopping.

Jag fick göra om receptet lite eftersom det är första gången jag gör dessa, så det blev som en testomgång. De blev i slutänden lyckade, och väldigt goda!

(32 bitar)

Brownie:
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
200g smör
3 1/2 dl socker
3 ägg
1 msk vaniljsocker

Kit Kat bars, 4 förpackningar

Färskosttopping:
200g färskost
2 ägg
4 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj in en form, eller lägg i bakplåtspapper, mått ca 30x20 cm.
Sikta ner mjöl, kakao, salt och bakpulver i en skål och ställ åt sidan.
Smält smöret och häll över till en skål. Vispa ner socker, och därefter vispa ner ägg och vaniljsocker.
Ha i mjölblandningen i smeten och vispa till en slät browniesmet.
Häll browniesmeten i formen och lägg på de 16 Kit Kat-barsen ovanpå med jämna mellanrum. Pressa försiktigt ner dem i browniesmeten.
Färskosttopping: Vispa färskosten i en bunke så att den blir mjuk. Knäck ner ett ägg i taget, och vispa dem med färskosten. Häll ner florsockret lite i taget under vispning. Ha i vaniljsockret och vispa till en slät smet.
Häll toppingen över brownie och Kit Kat:en.
Baka mitt i ugnen, börja med 30 minuter och lägg sedan på en plåt över kakan och grädda ytterligare 15 minuter. Ytan ska vara gyllene.
Ta ut från ugnen och låt svalna helt.
Kyl brownien i kylen några timmar eller över natten.
Skär i bitar och servera!



Kommentarer

  1. Hittar du på en del recept själv? Eller har du basrecept som du sedan mixtrar lite med och gör egna varianter av? Hur som helst, du är en idéspruta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag nämnt i inlägget så har jag hittat detta recept på en hemsida...ibland gör jag om andras recept med min touch.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg