Hallongrottor!

Här kommer recept på de bästa Hallongrottorna!
Och! Receptet kommer från en tidigare arbetsplats/kollega, vilket jag tackar för!
Dessa kakor är super mumsiga, och nästintill beroendeframkallande.


Färdiga bollar. Dags att rulla igen och
göra en fördjupning till sylten.

Hallongrottorna gräddas!

Kakfatet på min födelsedag med bland annat hallongrottorna.



Hallongrottor.

(30-40st. --> Jag gillar mina kakor stora!)

250g mjukt smör
1 1/2 dl socker
4 dl mjöl
1 dl marsanpulver
1 1/2 tsk bakpulver
1-2 dl hallonsylt (eller annan sylt!)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg upp pappersformar på en plåt.
Vispa ihop det mjuka smöret och sockret till en porös smet.
Blanda mjöl och marsanpulver, och vispa sedan ner det i smörsmeten.
Ha i bakpulver och vispa till en smulig kakdeg. Arbeta tills sist ihop degen för hand.
Rulla två längder och dela varje längd i 15 - 20 bitar. Forma bitarna till bollar och gör en ganska stor fördjupning i varje boll, lägg sedan i pappersformar. (Tips! Rulla bollen lite igen för att mjuka upp den innan man gör fördjupningen, då slipper man risk för sprickor i kakdegen.)
Lägg i en klick sylt i varje kaka.
Grädda sedan i ca 15 minuter.



Kommentarer

  1. Ser ganska lättgjorda ut, kanske nåt jag skulle klara utan att tappa tålamodet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut och alla älskar dem, så du kommer bli populär! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg