Fröknäcke

Det är väldigt intressant att gå tillbaka och läsa gamla blogginlägg. Hittade t.ex. ett från 2016 där jag skulle följa FODMAP, och visst har jag några böcker och gjort några recept... men att följa det slaviskt gjorde jag aldrig. Min mage blev dessutom bättre när stressen försvann...
Well! Anledningen till att jag läser gamla inlägg är för att kolla resmål jag gjort, minnas och glädjas, eller just för att hitta recepten jag älskar...
Och! Nu har jag börjar göra fröknäcke igen... men receptet från 2016 fick mig att fundera, stämmer det verkligen?
Så! Gjort några ändringar, här kommer det igen!




Fröknäcke

1 dl majsmjöl
1½ dl solrosfrön, rostade
1 dl pumpakärnor, rostade
½ dl sesamfrön
1 dl linfrön
½ dl chiafrön
½ dl olja, raps eller solros
2 dl kokande vatten
2 tsk örtsalt, 1 tsk vanligt salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper (vill man ha supertunt, ta två plåtar).
Rosta kvickt solrosfrön och pumpakärnor i en het stekpanna.
Blanda alla torra ingredienser, även de rostade, i en bunke.
Koka upp vattnet, blanda i oljan.
Häll vätskan över i bunken. Rör sakta ihop allt till en smet, under tiden man sakta rör så tjockar smeten på sig lite.
Bred ut smeten över hela plåten, jag pressar ut med en slickepott. Känn efter så det inte blir för tjockt på vissa ställen.
Grädda mitt i ugnen 60-75 minuter.
Ta ut ur ugnen och låt svalna lite innan du bryter det i delar.


Kommentarer

Populära inlägg