Chocolate chip cookies med valnötter

Efter ett och två besök på stenugnsbageriet Fabrique på Kungsholmen, där jag ätit så himla goda chokladkakor med nötter och bär, blev jag inspirerad att baka chocolate chip cookies.
Varför har jag inte bakat det tidigare? Eller jag har gjort nåt liknande (--> American Cookies!) men inte all chocolate... jag älskar choklad, kakdeg och stora sega cookies!
Så! Jag kollade igenom två av mina favoritrecept och drog lite olika ingredienser, kompletterade, mixade och smakade av...
Resultatet? Det blev succé hemma hos oss med dessa mumsiga chokladkakor som var sega men med en knastrig yta... choklad- och valnötsbitar som möter en rik chokladsmak... kan inte gå fel!
Ta del av mitt recept nedan, gör gärna någon ändring, det kanske finns nåt som du tycker om extra mycket och vill addera?
Go nuts, or not!




Chocolate chip cookies med valnötter

18 cookies

200 g smör, i små kuber
2 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 msk vaniljsocker
100 g valnötter, grovt hackad
150 g mörk choklad, grovt hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg bakplåtspapper på två plåtar, pudra ev över lite mjöl. 

Skär smöret i små kuber och lägg i en bunke. Ha i farinsocker och sirap över smöret och vispa till en krämig smet. 
Knäck ner ägget och fortsätta vispa i 1 minut.
Blanda alla torra ingredienser (förutom valnötter och choklad) i en separat bunke och ha ner i smörblandningen, vispa.
Byt till degkrokar på vispen. Ha i valnötter och chokladbitarna i kakdegen, se till att allt fördelas och blandas väl. 
Rulla kakdegen till 18 bollar, ha ev lite mjöl på händerna då degen är kladdig. Lägg 9 bollar på varje plåt och platta till dem lite. 
Grädda mitt i ugnen 12-14 minuter, tills kakorna smält ut till cirklar men fortfarande har lite höjd.






Kommentarer

Populära inlägg