Enchiladas

Man har sina vardagsparadrätter som man tillagar ganska ofta, man har maträtter som är lite annorlunda när man vill skifta menyn hemma, mat som man vet går hem när fantasin tryter... enchiladas är en av dom hemma hos oss!
I mina enchiladas brukar jag ha olika fyllningar, tar lite vad jag har hemma, och jag vet inte om det är rätt eller fel - kanske inte ens får kallas enchiladas?
Aja! Denna gång hade jag en fyllning med köttfärs och blandade bönor, som jag hittade i skafferiet. Använde min hemmagjorda tacokrydda som smaksättare... hittade även lite gräslök i kylen som jag slängde i istället för att slänga ut.
Bjössar på receptet nedan, och några tips, men tror du kan komma att komponera ditt egna recept på Enchiladas!










Enchiladas

Med köttförs och blandade bönor

4-6 portioner

1 frp tortillas, 8-p (vete eller majs)
800 g blandfärs
1 burk blandade bönor (jag hade från Zeta)
4-5 msk tacokrydda, smaka av
1/2 dl vatten
4 dl creme fraiche
2 burkar krossade tomater (denna gång hade jag körsbärstomater)
Nån nypa oregano 
150 g riven ost

Tillbehör:
Sallad
Gräddfil 
Inlagda jalapenos

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Ta fram en ungssäkerform, 30×40cm.

Stek köttfärsen i smör tills genomstekt och smulig.
Häll ner de blandade bönorna och stek tillsammsns i några minuter.
Krydda med tacokrydda, ha inte i för mycket om du är osäker, smaka av.
Häll i vattnet och låt koka ihop.
Rör ner creme fraichen, smaka av med mera tacokrydda.
Låt allt koka på svag värme i 5 minuter. Ska bli en krämig gryta, inte för rinnig.

Lägg ut tortillabröden på ren yta, och fördela fyllningen ovanpå och rulla sedan tight ihop dem till rullar (kan bli kladdigt!). Lägg rullarna i en ugnssäker form.
Häll över de krossade tomaterna, strö sedan över oregano och avsluta med att toppa med ost.

Gratinera mitt i ugnen i 20 minuter.

Servera med en fräsch sallad, gräddfil och inlagda jalapenos.

Några tips!

- Blanda smaksatt creme fraiche med köttfärs eller kycklingbitar som fyllning.
- Använda krossade tomater med smak, eller tomatsås, beroende på vilken fyllning man har i... vad passar ihop?
- Toppa med färska örter, t.ex. basilika och tomatsås som är en vanlig och trevlig kombo.
- Toppa med olika ostar, kanske riven Västerbotten för mera smak?



Kommentarer

Populära inlägg