Supergott Fröknäcke!

Min mage är ganska bråkig och nu försöker jag hitta en bra väg att gå matmässigt.
Just nu tänker jag följa FODMAP (så gott det går!).
Jag har appen från Belly Balance så jag lätt kan hålla koll på vad jag kan äta, och man kan äta väldigt mycket gott!
Och! Kollar även upp FODMAP-recept och har hittat några på IBSfri hemsida (Belly Balance tidigare sajt).
Jag vill bara ha en väg att följa och hoppas jag kan gå denna väg mot mitt mål, en hälsosammare mage.
I alla fall! Hittade ett recept på fröknäcke, som smakar supergott.


Alla ingredienser är ordentligt blandade till en smet.

Pressat ut smeten på plåten, dags att grädda!

Fröknäcket gräddat, alldeles gyllene och poppande (ljudet från heta knäcket).

Dags att smaka med lite smör!


Fröknäcke

1 dl majsmjöl
1½ dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
½ dl sesamfrön
1 dl linfrön
½ dl chiafrön
½ dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 tsk salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Ta fram två plåtar och lägg på bakplåtspapper.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Blanda rapsolja och det kokande vattnet och häll över i bunken. Rör ihop allt till en smet. Låt vila 5 min.
Fördela och bred ut smeten tunt på plåtarna. Jag använde baksida på en sked samt mina rena fingrar för att pressa ut smeten. Eller pressa ut med en slickepott.
Grädda mitt i ugnen 45 - 60 minuter.
Ta ut ur ugnen och låt svalna lite innan du bryter det i delar.


Kommentarer

Populära inlägg