Alices Äppelkaka, utan äpplen!

Idag gjorde jag en Alices Äppelkaka på landet, dock hade jag i blåbär och några hallon istället för äpplen/äppelmos!
Ska avnjutas ikväll med lite glass!

Alices Äppelkaka

1st ägg
1 kkp socker (1 kkp = 1 1/2 dl)
3 kkp mjöl
100g smör/margarin
1 tsk bakpulver
(2 tsk vaniljsocker)
Äpplen eller äppelmos
(Bestäm mängd själv, jag hade i 225g frysta blåbär + 10st hallon, blandat ihop med 1 msk potatismjöl och nästan 1 msk socker)

Gör så här:
Blanda alla ingredienser, men ha i mjöl och bakpulver sist.
Arbeta degen som vanligt.
Klä en pajform med hälften av degen. Lägg på äppelmos eller äpplen skurna i tunna skivor, ha ev socker+kanel över, (i mitt fall bärblandningen).
Rulla resten av degen till 6-8 stänger som lägges i kryss över kakan.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 20 minuter.
Servera med glass eller vaniljvisp!


Pajen blev supergod och uppskattad!


Kommentarer

  1. Oj oj nu har man klart gått miste om nåt igen :-)
    Du är fenomenal på att baka - jag säger då det - öppna ett litet konditori i nån av dom där tomma källarlokalerna där ni bor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får baka!! :)
      Jag önskar att man kunde öppna eget, en dröm som jag hoppas blir sann!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg