Kanel- och vaniljsnurror

Jag fortsätter att baka när inspirationen finns.
Nu har jag gått från matbröd till fikabröd.
Jag ville muntra upp maken och visste att han frågat efter hembakta bullar.
Så! En kväll bakade jag både kanel- och vaniljsnurror, då vanilj är en favorit för maken.
Och! Jag har ett recept på riktigt smakrika och saftiga bullar som jag alltid utgår från.


Kanel- och vaniljsnurror




24 bullar

150 g smör
5 dl mjölk (3%)
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
2 tsk malen kardemumma
Ca 1,2 liter vetemjöl


Kanelfyllning:
100 g mjukt smör
½ dl socker
1 msk ljus sirap
1-2 msk kanel
Vallmofrön (blå)


Vaniljfyllning:
100 g mjukt smör
½ dl socker
1 msk ljus sirap
2-3 msk vaniljsocker
Mandelflarn


Vispat ägg


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölk och värm allt till 37 grader, ljummet.
Smula jästen i en bunke och lös upp den med lite av degspadet, använd handvisp. Tillsätt resten av spadet och salt, socker, sirap, vaniljsocker, kardemumma och 2/3 av mjölet, siktat.
Arbeta degen så att den blir blank och smidig, tillsätt mera mjöl men spar 1-2 dl till utbaket.
Degen är färdigarbetad när den släpper från bunkens kanter.
Strö lite mjöl på ytan så att degen inte torkar, täck med bakduk och låt jäsa 45 minuter.


Rör ihop ingredienserna till fyllningarna i två olika skålar.


Efter jäsningen, häll ut degen på mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet.
Dela degen i två delar, och ta en deg i taget och kvala ut till en rektangel.
Bred ut den mjuka fyllningen på degplattan.
Gör sedan snurror --> Googla eller Youtube för bästa förklaring.

Lägg bullarna i bullformar eller på bakplåtspapper.
Jäs under bakduk 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön på kanelsnurrorna och mandelflarn på vaniljsnurrorna.

Grädda mitt i ugnen 10 - 12 minuter.




Kommentarer

Populära inlägg