Supergod kladdkaka!

Jag har hittat ett recept av Markus Aujalay på en supergod kladdkaka, nog den bästa kladdkakan jag vet!
Men! Jag har ändrat receptet lite till min egna touch..
Denna kladdkaka har en mumsig chokladsmak och är perfekt kladdig, men ändå håller ihop i bitar!




Kladdkaka


150 g smör, smält
1 nypa salt
1 1/2 dl kakao
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl

Ströbröd och smör till formen

Om man vill garnera som jag gjort:
Minimarshmallows 
Minismarties
Chokladsås

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Smält smöret i en kastrull och låt svalna lite.
Häll i salt, kakao, strösocker, farinsocker och vaniljsocker i smöret. Rör om.
Knäck ner ett ägg i taget.
Ha sist i mjölet och rör om så allt blandas väl.
Grädda kladdkakan i nedre delen av ugnen 10 - 15 minuter.  

Låt kladdkakan vila/svalna så den hinner stelna, skär sedan i bitar och servera med gammaldags vaniljglass eller grädde.

Tips! 
Garnera kladdkakan om du vill, ringla över chokladsås och ha sedan på marshmallows och smarties!


Kommentarer

Populära inlägg