Hemmagjord tomatsås!

Jag har länge velat pröva att göra egen tomatsås, och igår när vi skulle göra spagetti och köttfärssås (jag lyckas aldrig få till en bra sås med riktigt mumsig smak) så passade jag på.
Hittade lite inspiration på nätet och sen fick jag forma receptet lite efter vad butiken hade (eller inte hade snarare!) och vad jag hade hemma i skåpen.
Och! Hädanefter kommer jag alltid göra egen tomatsås!
Jag blev väldigt nöjd med denna sås och tycker man ska våga att experimentera med andra kryddor som man gillar.
Sen kan det vara trevligt att försöka få tag i närodlade och ekologiska ingredienser.


Tomater ska bli tomatsås.
Pasta med hemmagjorda tomatsåsen!

Hemmagjord tomatsås

(8-10 portioner)

10 stora röda tomater med mycket smak
2 schalottenlök
1 stor vitlöksklyfta
Timjan (helst färsk, men jag tog från kryddburken)
Basilika (helst färsk, men även basilikan kom från kryddburken)
Örtsalt
Salt
Svartpeppar
Olivolja
1 dl vitt vin
1 msk socker
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk tomatpure

Nötfärs (om man ska göra köttfärssås)
Spagetti
Parmesanost

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Dela tomaterna och lägg i en ungsform.
Finhacka schalottenlök och vitlök, strö över tomaterna.
Krydda tomaterna med timjan, basilika, örtsalt, lite vanligt salt och svartpeppar.
Har man färsk timjan och basilika, hacka först och fördela sedan över tomaterna efter kryddorna.
Ringla till sist över olivolja.
Placera tomaterna mitt i ugnen och "baka" i ca 15 min, de ska få lite yta och släppa ifrån sig vätska.

Häll över tomaterna i en kastrull, mixa tomaterna till en sås med stavmixer.
Koka upp såsen med vitt vin, socker, grönsaksbuljong och tomatpure.
Smaka av med salt och peppar.

Vid köttfärssås:
Stek nötfärsen.
Salta och peppra lite.
Rör ner tomatsåsen.
Servera med spagetti och hyvlad parmesanost!


Kommentarer

Populära inlägg