Äppelmoset!

Förra helgen var jag och sambon på landet med mina föräldrar och njöt av fina höstvädret!
Jag hade bestämt mig för att ta vara på äpplen, rabarber och gräslök... Vilket jag gjorde, plus så plocka vi lite lingon som jag gjorde sylt på.
I alla fall! Jag hade inte riktigt tänkt ut hur mycket äppelmos jag tänkt göra så plockade med mig två kassar med äpplen hem...
Jisses! Fyra timmars kökstjänst med att göra äppelmos blev det!
Peeeew!
Så nu har vi säkert äppelmos för ett helt år, eller halvår framåt, vi äter ju faktiskt mycket äppelmos!
Shiiit. Nu är jag less på äpplen!

Btw! Smakar man på köpt äppelmos och sedan på hemlagad äppelmos, då smakar den köpta ruttet... Usch!
Hemlagat = Bäst!


Tre sorters äpplen från landet!
 
Jag är glad att jag slapp skala, kärna ur och klyva alla äpplen för hand, denna manick köpte jag på Ica efter tips från släkting.

Första kastrullen av tre på gång!

Mixat, sockrat och redo för att ätas!

Blev väl kring 9 liter äppelmos att frysa in, fick ta alla möjliga plastburkar att fylla över i.



Kommentarer

  1. Det där var ju också en hel del att pilla med! Men förstår att du kanske inte vill se äpplen på ett tag - och visst, hemlagat är alltid bäst!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg