Kryddnötter!

Min kollega bjöd på kryddnötter en kväll när vi hade julbord med jobbet och jag var snabb och bad om receptet!
Och! Eftersom det blir mycket sött kring jul så passar det ju bra med något salt och kryddigt också!
Så! Idag gjorde jag en dubbelsats med kryddnötter som jag ska ge bort och bjuda på i jul, och gjorde även lite salta nötter med överdrag av choklad... En bonus till bara mig och sambon!


Alla ingredienser!

Redo för rostning. 

Färdig kryddnötter!

Bonus! Chokladnötter!


Kryddnötter

2 1/2 dl cashewnötter, naturella
2 1/2 dl sötmandel, skalad och skållad (jag köpte den så!)
1 tsk chilipulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk kanel
1/2 tsk socker
1 tsk salt
1 äggvita

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Skålla och skala mandel, om du inte köpt den så. 
Lägg cashew och mandel i en bunke.
Blanda alla kryddor i en egen skål.
Vispa upp äggvitan till lätt vitt skum.
Ha i kryddblandningen i äggvitan och rör om.
Häll kryddorna över nötterna och rör om så att allt blandas väl.

Bred ut nötterna på ett bakplåtspapper i en långpanna.
Rosta dem i 15 - 20 minuter i nedersta delen av ugnen, och rör om då och då.

Ta och och låt svalna, men är ju goda lite lätt varma också! 



Kommentarer

Populära inlägg