Supersöt flädersyltsgelé!

Min syster Helen hade massa med fläder på sitt fläderträd så då jag passade på att plocka en påse med fläderblommor.
Fläder är ju så himla gott, det smakar sommar!
Och! Jag fick för mig att koka sylt... eller i alla fall marmelad...
Men! Det blev mera som gelé, och det är väl helt okej för det smakar gott... fast är supersött!

Massa med fläderblommor, en del hamnade i frysen.

Dags att förbereda. 

I tre dygn stod fläder och citron vilade.

Dags att koka!

Flädersyltsgelé!?

Flädersyltsgelé 

45 fläderblommor
1/2 citron, skivad
2 l vatten
1 + 2 paket syltsocker
1-2 msk vaniljsocker
Ev lite citronsaft

Många glasburkar med lock.

Gör så här:
Skaka av och skölj fläderblommorna. 
Lägg dem i en stor kastrull och lägg ner citronskivorna.
Rör ihop vatten och 1 paket med syltsocker i en egen kastrull och koka upp.
Häll vattnet över fläderblommor, rör om, täck med lock (och plastfolie när det svalnat!) och låt stå i 3 dygn.
Sila bort fläder och citron, koka upp vätska med 2 paket syltsocker (sött!), vaniljsocker och ev lite citronsaft från citronhalvan som blivit över. 
Koka upp under omrörning och låt småkoka i ca 10-15 min, rör hela tiden.
Skumma av lite.
Häll upp flädersyltsgelén i rengjorda steriliserade glasburkar!

Använd flädersyltsgelén till bakverk, ost, på glass eller gröt! Många användningsområden!

Kommentarer

Populära inlägg