Mazariner!

Jag och sambon ska ha gemensamt födelsedagsfirande för släkt på lördag så jag har passat på att baka denna och förra veckan.
Ja jag har svårt att hålla igen... Har bakat två sorters bullar, två sorters kakor, Brookies och idag gjorde jag mazariner.
I love fika!
Och! Så ska vi äta smörgåstårta innan... Hm!
Well well! Det fikat som blir över kan jag ta med till min kära faster som fyller på söndag!


Pressar ut mazarindeg i formar.

Färdiggräddade.

Mazarinerna klara för att ätas!

Mazariner

16st.

100g mjukt smör
1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl

Fyllning:
150g mandel, skalad
3 bittermandlar
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
75g mjukt smör
2 ägg

Glasyr:
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk vatten
(Rör ihop!)

Gör så här:
Vispa det mjuka smöret med socker och vaniljsocker till en krämig smet.
Tillsätt ägg och mjöl och arbeta ihop till en deg.
Låt degen vila i 30 minuter i kylen.

Sätt ugnen på 175 grader.

Fyllningen:
Skålla och skala mandeln. Mal eller mixa mandeln.
Blanda mandeln med socker, vaniljsocker och smör.
Vispa ner äggen så det blir en jämn smet.

Tryck ut mazarindegen i aluminiumformar.
Lättast är att måtta upp 16 degbollar och sen värma upp dem lite i handen och pressa ut i formen, börja i mitten av formen och pressa upp mot kanterna.
Ställa alla formar på en plåt och ha i fyllningen.
Grädda mazarinerna mitt i ugnen i 15 minuter. 
Låt dem svalna innan glasyren bres på.

Kommentarer

Populära inlägg