Inlagda rödbetor!

Hemlagat (och hembakat) är i alla lägen godast!
När jag hade kokta rödbetor över så funderade jag på vad jag skulle göra med dem...
Bing!
Såklart! Jag gör inlagda rödbetor!
Aldrig gjort förut, men ack så enkelt och väldigt gott!
När jag, mamma och syster Tess var på Bondens marknad så köpte jag nya rödbetor, en röd och en gul, och gjorde mera inlagda rödbetor (fick lite mersmak tror jag)!


Kokta och skalade!

Skivat och klart! 

Ner i glasburkarna!

Kokar upp lagen (gjorde en dubbel, vilket var onödigt!)!

Woohoo!
Mina inlagda röd- och gulbetor är klara!


Inlagda Rödbetor


2 stora rödbetor

1,5 dl ättiksprit 12%
4,5 dl vatten
3 dl socker
5-10 vitpepparkorn
5-10 kryddpepparkorn
2-3 lagerblad

Gör så här:
Koka rödbetorna mjuka i saltat vatten.
Gnid av skalet i kallt vatten.
Skiva rödbetorna tunt.
Har du betor i olika färger lägg i olika glasburkar för att "bevara" färgen.
Koka upp alla ingredienser till lagen. 
Jag gillar mycket smak på lagen så jag hade ner maxat med pepparkorn och lagerblad.
Häll den kokande lagen över rödbetorna så att det täcker.
Stäng locken, låt svalna och ställ sedan i kylen.
Låt dem dra i 12 timmar innan du mumsar i dig dem till någon god middag!





Kommentarer

  1. Här lär man sig alltid något nytt!
    Visste inte ens att det fanns gula rödbetor... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog även nåt som heter polkabetor... ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg