Chokladcupcake med hasselnötsfrosting!

En kompis och före detta kollega kom över till mig för att hjälpa mig med mitt hår.
Så! Som tack fixade jag lättare mat och fika!
Jag letade rätt på ett recept som gav fluffiga chokladmuffins, för choklad går alltid hem!
Chokladmuffinsen fyllde och dekorerade jag med det jag hittade i frysen... hallonfrosting samt hasselnötsfrosting från ett tidigare bak.
Cupcake!
För mig är muffins "basen" och när man dekorerar muffinsen så blir den till cupcake... helt tokigt eller?!


Chokladmuffins!
Fyller och dekorerar! 
Färdiga chokladcupcakes!


Chokladcupcake med hasselnötsfrosting!

12 - 15 stycken

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Frosting:
1 dl nutella eller hasselnötskräm
4 dl florsocker
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
150g färskost

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt (jag fick smet över och fick grädda några efter).
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret, blanda i mjölken och vispa sedan ihop det med äggsmeten.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en bunke, sikta ner mjölblandningen i smeten och vispa.
Fyll muffinsformarna till 2/3 delar med smet.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Låt muffinsarna svalna helt innan dekorering.

Vispa ihop alla ingredienserna till frostingen med elvisp.
Spritsa frostingen på kalla muffins och dekorera ev med strössel eller annat gott.
Taadaah! Cupcake!

Tips! Jag stansa ut ett hål och fyllde mina muffins med överbliven hallonfrosting, men man kan lätt fylla med färska bär eller sylt också.




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg