Pastitsio / Pastagratäng!

Detta är en av mina favoriträtter inom pasta, den är supermumsig och räcker till att mätta många munnar!
Receptet kommer ursprungligen från Alexandra Pascalidou och det är en grekisk maträtt vid namn pastitsio, men här hemma drar vi till på svenskan å säger pastagratäng!



Time to chop some onions!

En del utav ingredienserna är framplockade.

Burk med hela tomater ska i!

Förbereder köttfärssås och pasta.

Dags att "bygga ihop" pastagratängen.
Börja med ett lager makaroner...

... sen på med köttfärssåsen...

... på med resten av makaronerna...

... häll över ostsås...

... avsluta med ost/ströbrödblandning och smält smör.
In i ugnen!

Färdig för att ätas!

Ser kanske inte ut å vara så mycket, men den är supermumsig!
(Jag vände på rätten så krispiga osttäcket hamnade på undersidan)



Pastagratäng (Pastitsio)

8-10 portioner

Ingredienser:
125g smör, smält

200g riven ost
1 dl ströbröd

500g stora/tjocka penne- eller fusillimakaroner (jag köpte mina på ICA Maxi)
2 äggvitor
1 msk malen muskot

1 st gul lök (+ en nypa socker)
800g köttfärs
1 1/2 dl vitt vin
1 burk hela tomater
Salt
Peppar
(1 tsk paprikakrydda eller 1/2 tsk kanel)

Béchamelsås med ost (jag fuska och köpte i butik)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en stor ugnsfast form.

Smält smöret och ställ det åt sidan.

Blanda den rivna osten med ströbrödet.

Koka makaronerna al dente.
Vispa upp äggvitor och blanda i muskoten.
Häll över hälften av det smälta smöret i pastan.
Rör ner hälften av ost/ströbrödblandningen i makaronerna, och blanda sedan i äggviteblandningen.
Blanda ihop allt ordentligt.

Hacka och stek löken i smör, ha på en nypa socker.
Stek köttfärsen tillsammans med löken. (Man kan smaksätta köttfärsen med kanel)
Häll på vinet och burken med hela tomater, medens det kokar delar jag tomaterna till mindre bitar med sleven och rör runt.
Salta och peppra. (Ha i paprikakrydda, men inte om du redan smaksatt med kanel)
Låt allt puttra ihop till en tjock sås.

Bred ut hälften av makaronerna i formen och häll sedan på all köttfärssås, därefter resten av makaronerna och häll béchamelsåsen över hela formen.
Strö över resten av ost/ströbrödsblandningen och avsluta med att hälla över det smälta smöret som finns kvar.
Tillaga pastagratängen i mitten av ugnen i 30 - 45 minuter, tills den fått fin färg.

Servera den tillsammans med sallad!



Kommentarer

  1. Gott det ser ut!
    Tack för inspirationen. Perfekt att göra en sån här och få massa matlådor ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt god! Nästa gång ska jag ha i kanel som smaksättning. :)
      Vi fick ut 8 matlådor och så hade vi ätit varsin portion. :)

      Radera
  2. Fastän pasta inte tillhör mina favoriter så tror jag att jag skulle kunna äta den här, ser jättegod ut! Äter ju lasagne, men inte makaronilåda eller nudlar. Men som sagt - det här skulle säkert slinka ner!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg