(Farligt) Turkosblå Gaffelkakor!

Håller ju på att baka till sambons födelsedagsfirande, och ikväll gjorde jag mumsiga Gaffelkakor.
Och! Tyckte att jag var väldigt finurlig när jag färgade mina kakor gaaalet turkosblå... Hade inte en tanke på att de kunde färga av sig... No no!
Hmm... Tills jag och sambon smakade på varsin och blev gaaalet turkosblå på tungan!
Vi garva.
Alltså! Gaffelkakorna är så himla goda och smälter i mun, men ska jag våga servera dem till våra gäster?
Kanske får vi oss ett gott (blått!) skratt allesammans!

Ingredienser fram, time to bake!

Färgglad deg som "smittar" av sig!

Formade och klara för ugnen!

Tjuuusiga!

Färdiga!
Mm, farligt goda... och farligt färggranna!


Gaffelkakor

Spröda potatismjölkakor som min mamma introducerade för mig och mina syskon, favoritkaka!

25 stycken (små)

100g mjukt smör
50g socker
100g vetemjöl
100g potatismjöl
1 msk vaniljsocker

(Vill man göra nåt roligt, färga kakorna med lite färg, risk för färgglad tunga annars!)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Arbeta ihop alla ingredienser för hand i en bunke till en slät vit deg.
Rulla ut degen till längder och skär i lagom snittar. Forma snittarna till runda bollar och platta till dem något.
Lägg på en smord plåt, eller på bakplåtspapper.
Tryck med mjölad gaffel ett kryssmönster på kakorna (jag gjorde rakt mönster denna gång).
Grädda mitt i ugnen tills kakorna är svagt guldgula (i mitt fall, pga att kakorna inte kunde bli guldgula, ca 8 min).
Förvara i en lufttät burk eller frys in!

Tips!
För större kakor, gör helt enkelt dubbel sats! 


Kommentarer

  1. Jag tycker att de blev coola! Servera såna här på ett barnkalas och barnen kommer tävla i vem som har blåast tunga :) jag kanske provar det redan i helgen ;)

    SvaraRadera
  2. Bra idé!
    You do it! Då vet jag i alla fall att nån kommer våga äta dem... ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg