Mjölkfria choklad/vanilj kolakakor!

Idag gick jag igenom min kyl (igen) och såg att jag hade mjölkfritt margarin kvar sedan jag gjorde mjölkfria kakor till en fest.
Så! Idag bakade jag mjölkfria kolakakor med smak av choklad och vanilj... de påminner liiite om mördegskakor som man formar till schackrutor!
Och! Man kan ju självklart göra dem med vanligt smör också om man inte behöver ha dem mjölkfria.


Dags att baka!
Vanilj- + chokladdeg!
På plåten, redo för att gräddas.
Mums! Färdiga för att avnjutas!


Mjölkfria choklad/vanilj kolakakor


150 g mjölk- och sojafritt margarin
1 1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker - ljus deg
1 1/2 msk kakao - mörk deg

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop margarin, socker och sirap poröst.
Blanda i resten av ingredienserna och vispa ihop allt till en slät kakdeg.
Dela kakdegen i två jämna delar. Låt ena delen ligga kvar i skålen och häll i vaniljsocker, vispa noggrant. Ta ur vaniljdegen och lägg i den andra delen deg och ha i kakao, vispa noggrant.
Dela båda degarna till tre rullar var.
(Eventuellt kan man plasta in och kyla degarna om man tycker att det blir för kladdigt att rulla på en gång.)
Lägg alla rullar på en plåt med bakplåtspapper och lägg ihop dem så att det blir tre längder, lägg ljus + mörk rulle bredvid varandra. Platta lätt ihop dem.
Grädda dem mitt i ugnen, ca 10-12 minuter.
Skär längderna i sneda kakor när de har svalnat lite.



Kommentarer

  1. Ser inte så svårt ut faktiskt - det är bra att du visar flera bilder på hur man ska göra kakorna. Undrar nog om jag inte skulle klåpa bort det på något sätt ändå... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte svårt att följa recept, du skulle greja det! Ha tro på dig själv!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg