Testing testing! Hamburgerbröd i långpanna!

Om en och en halv vecka så ska jag och sambon ha våran årliga Hillbilly-fest.
Vi bjuder in familj och vänner för en kväll med grillning, dryck och party!
Alla ska klä ut sig a la Hillbilly-style, får tolkas som det vill!
I alla fall! Nu ska det göras hamburgerbröd till festen, som jag/vi gjort de senaste två gångerna...
Och! Vi konstatera förra året att vi måste hitta ett snabbare sätt att göra bröden på... Så nu ska jag göra dem i långpanna!
Plus! Måste ha ett recept som är helt mjölkfritt p.g.a. allergiker.
Jag fick kolla lite olika recept för att få till mina snabba enkla hamburgerbröd!
Lyckades på första försöket, bröden är helt klart godkänt mumsiga!


Hamburgerbröd i långpanna

(15 st)

1 pkt jäst
1 msk havssalt
6 dl vatten, 37 grader
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl olivolja
13 dl vetemjöl
Vallmofrön

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, strö över havssalt. Häll över en del av det ljumma vattnet och vispa så att jästen och saltet löser sig.
Häll över resten av vattnet, vispa ner sirap och olivolja.
Sikta ner allt mjöl och arbeta ihop till en kladdig deg.
Jäs degen under bakduk 1 timme.
Baka ut degen på mjölat bord till en smidig deg, tryck sedan ut degen på smörat bakplåtspapper och skåra bitar i degen.
Låt jäsa 30 minuter.
Pensla på vatten och smula över vallmofrön (eller andra frön, kryddor).
Grädda längst ner i ugnen på 200 grader i 15 minuter.
Låt sedan bröden svalna på galler under bakduk.
Skär ut bitarna och frys in eller ät!


Fyrkantiga bröd får det bli, hamburgaren får ju rum!

Även goda som frukostmackor!
Klämde två direkt med bregott på.





Kommentarer

  1. Supergott kan jag tänka mig! Och lite annorlunda utseende för hamburgarbröd men inte sämre i smaken för det, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burgaren är ju viktigast. Brödet ska bara vara en gäst! ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg