Lucia bjöd in till en fin dag!

Idag är det Lucia!
Och! Fredag den 13:e!
Men! Peppar peppar, ingen otur har jag haft idag... ännu, eller jo, kanske, tappade ju trots allt vanten i ån när jag skulle fota den fantastiskt fina himlen.
Dock så blev min vante räddad av tomten som kom åkandes i en kanot! Tack tomten! (Nej, jag har inte rökt på nåt konstigt, jag har bevis!)
Eftersom Lucia bjöd in till en fin dag så passade jag, sambon och syster Tess på att ta en långpromenad innan mörkret kom ikapp. Och! Himlen var, som jag redan nämnt, fantastiskt fin!
Övrigt så bjöd jag och sambon in hans mor, syster och systerdotter Elise på sill-lunch (läs; minijulbord). Var ju bara tvungen att provsmaka den sill jag ska göra till julafton... Den blev godkänd av alla! Pheeew.
Och! Hann med att göra lite hemmagjort godis imorse som jag och sambon ska avnjuta ikväll framför teven.
Men! Nu väntar bastun!



Elise fick inte smaka sill, men var nöjd ändå!

På promenad längs ån.

Himlen skiftade i olika färger.

Syster Tess och sambon.

Fint!

I den vita kanoten satt tomten som räddade min vante!
Tack tomten!

Jäklar vilken fin dag!
Himlen bjöd på en fantastiskt vy.




Hemmagjord chokladkaka

Så jäkla enkelt, och så jäkla gott!

Ingredienser:
200 g mörk choklad (50%)
2 dl jordnötssmör
2 msk ljus sirap
1-2 tsk vaniljsocker
2 dl lätt hackade hasselnötter
2 dl jordnötter

Gör så här:
Smält och rör samman choklad, jordnötssmör, sirap och vaniljsocker i en skål över vattenbad.
Släng sedan ner hasselnötter och jordnötter. Rör om!
Klä en avlång brödform med bakplåtspapper, häll ner chokladsmeten och låt stelna i kyl.
Skär upp i bitar.

Fantasin har inga gränser, man kan ju slänga ihop det man gillar allra mest!


GOTT!



Kommentarer

  1. Nam nam nam, men massa gott går man miste om då man inte bor där ni bor, ser jag!
    Och tomtar som räddar vantar ur ån också :-)
    Men snart ses vi! Tills dess - kramar!

    SvaraRadera
  2. Mer gott kommer till jul, det lovar jag.
    Tomten är snäll han! Hade sådan tur att han kom paddlandes!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg